Rusza "Krajowy Program poprawy bezpieczeństwa pieszych w 2017 roku"
Ograniczenie o połowę liczby śmiertelnych wypadków drogowych to zobowiązanie Polski pod względem europejskich i międzynarodowych strategii w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, które przyjęte zostało przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach programu poprawy bezpieczeństwa w tym zakresie na lata 2013-2020. Ruszył właśnie "Krajowy Program poprawy bezpieczeństwa pieszych w 2017 roku" stanowiący kontynuację działań podejmowanych w latach poprzednich.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych to nadrzędny cel skoordynowanych ze sobą programów: krajowego, wojewódzkiego, czy tych tworzonych na szczeblach miejskich i powiatowych. Ów cel realizowany będzie głównie poprzez kształtowanie świadomości kierujących i pieszych, usprawnienie nadzoru nad ruchem drogowym oraz zwiększenie efektywności policjantów w służbie oraz poprzez współpracę z zarządcami dróg, samorządami i instytucjami zajmującymi się problematyką brd.
Począwszy od analizy i diagnozy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, poprzez typowanie miejsc i odcinków zagrożonych, wzmożony nadzór nad tym ruchem, po skuteczniejsze ujawnianie oraz stanowcze represjonowanie zachowań stanowiących zagrożenie dla pieszych policjanci będą walczyć z zagrożeniami czyhającymi na tę grupę uczestników ruchu drogowego.
Po policyjną lupę pójdą m.in. takie zachowania, jak: nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na wyznaczonych przejściach dla pieszych, wyprzedzanie na tych przejściach i bezpośrednio przed nimi, ale także omijanie pojazdów, które zatrzymały się w celu umożliwienia pieszemu przejścia na drugą stronę jezdni. Policjanci będą również egzekwowali obowiązek używania elementów odblaskowych przez pieszych, a i przestrzeganie przez nich samych obowiązujących na drogach zasad bezpiecznego poruszania się.
Poza surową represją karną kontynuowane będą przedsięwzięcia prewencyjne realizowane dotychczas w obszarze poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a przy tym te związane z wdrażaniem rozwiązań w zakresie inżynierii i infrastruktury drogowej.
Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013 - 2020
W 2016 roku na żorskich drogach doszło do 711 kolizji i do 26 wypadków, w których ucierpiało 29 osób, a jedna poniosła śmierć. Spośród wszystkich zdarzeń 28 to zdarzenia z udziałem pieszych. W przypadku 5 kolizji i 3 wypadków sprawcami były osoby piesze, z czego połowa z nich znajdowała się pod wpływem alkoholu. W 2016 roku wśród pieszych nie było żadnych ofiar śmiertelnych.