"Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada"
Śląscy policjanci włączają się w ogólnopolską kampanię społeczną Krajowego Biura ds Przeciwdziałania Narkomanii, która wystartowała 25 czerwca 2009 roku.
Celem kampanii jest uświadomienie młodzieży, że prowadzenie samochodu pod wpływem narkotyków może skończyć się tragicznie, i to nie tylko dla kierowcy, ale także dla pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Z badań przeprowadzonych na potrzeby kampanii wynika bowiem, że dla młodych ludzi negatywny wpływ narkotyków na zdolność kierowania pojazdem nie jest ta oczywisty i jednoznaczny, jak w przypadku alkoholu.
Dzisiaj o godzinie 10.00 w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach rozpocznie się konferencja prasowa dla przedstawicieli mediów regionalnych, tematem spotkania będzie problematyka jakiej dotyka wspomniana ogólnopolska kampania społeczna.
Kampania Krajowego Biura ds Przeciwdziałania Narkomanii
Wpływ narkotyków na zdolność prowadzenia pojazdów
Prowadzenie pojazdu wymaga nie tylko zdrowych rąk, nóg i oczu, ale przede wszystkim 
sprawnie funkcjonującego mózgu, który odpowiada za kontrolę i koordynację 
wszystkich naszych działań. Aby bezpiecznie poruszać się po drodze, kierowca musi 
być w pełni skoncentrowany i zdolny do szybkiego podejmowania decyzji  
w zmieniających się warunkach otoczenia. Niektóre substancje, w tym narkotyki, 
zaburzają tę sprawność, co w konsekwencji może prowadzić do tragicznych skutków. 
Wszystkie narkotyki, z dopalaczami łącznie, zakłócają pracę zmysłów i wpływają  
na zdolność bezpiecznego kierowania pojazdem nawet najbardziej doświadczonych 
kierowców. Prowadzenie samochodu po ich zażyciu wiąże się z podobnym 
ryzykiem wypadku i takimi samymi konsekwencjami prawnymi, jak po spożyciu 
alkoholu. 
W zależności od zażytej substancji narkotyki mogą mieć różny wpływ na zdolności 
psychomotoryczne człowieka. Jedne opóźniają, inne przyspieszają reakcje, zmieniają 
sposób myślenia i postrzegania otaczającej rzeczywistości. Do najczęściej występujących 
efektów zażywania narkotyków, które w istotny sposób wpływają na zdolność 
prowadzenia pojazdów, należą:
- zniekształcenia percepcji wzrokowej (zaburzenia akomodacji, ostrości 
widzenia, szybkości reakcji, w groźniejszych przypadkach złudzenia wzrokowe  
i halucynacje);
- zniekształcenia percepcji słuchowej (zaburzenia ostrości słyszenia, lokalizacji 
kierunku, z którego napływa dźwięk, w groźniejszych przypadkach złudzenia  
i halucynacje słuchowe);
- zaburzenia koncentracji, uwagi, koordynacji psychoruchowej, a w efekcie 
znaczne opóźnienie czasu reakcji;
- rozproszenie procesów myślowych, niezdolność do wybiórczej syntezy 
informacji, która w ruchu drogowym zawiera wiele czynników i jest niezwykle 
zmienna w krótkim czasie;
- nieadekwatna do sytuacji pewność siebie z dramatycznie ograniczoną 
zdolnością do prawidłowej oceny ryzyka na drodze;
- wywołanie senności i zmęczenia lub ich spotęgowanie;
- niepożądane objawy fizyczne  (mdłości, zawroty głowy, skurcze i osłabienie 
mięśni, drżenie rąk, pocenie, przyspieszenie lub zwolnienie oddechu, kołatanie 
serca lub znaczne, niebezpieczne jego zwolnienie, uderzenia gorąca i zimna);
- niestabilność emocjonalna, drażliwość, skłonność do reakcji impulsywnych  
i agresywnych lub odwrotnie - lękowych;
- bardzo groźne zaburzenia psychotyczne - omamowo-urojeniowe: jeśli pojawią 
się podczas prowadzenia pojazdu, stwarzają natychmiast sytuację zagrożenia 
życia.
Ostateczny wpływ narkotyków na organizm pojedynczego człowieka jest niemożliwy  
do przewidzenia, a ponadto - za każdym razem może być inny! Zależy to od wielu 
czynników - rodzaju substancji, zażytej dawki, cech psychofizycznych danej osoby, 
odporności w danym dniu, pogody, pory dnia, poziomu zmęczenia, a nawet tego,  
co jedliśmy i piliśmy! Poza tym, nigdy nie ma pewności, co się zażywa, bo narkotyki 
mogą być mieszane z innymi groźnymi substancjami chemicznymi. Jednak wszystkie 
tego typu środki w znacznym stopniu ograniczają zdolność prowadzenia pojazdów.  
W zależności od przyjętych narkotyków – najpopularniejsze z nich mogą powodować 
następujące skutki:  
Amfetamina – pobudza, daje pozorne poczucie poprawy koncentracji uwagi, 
„wyostrzenia zmysłów", przez co zwiększa pewność siebie. W rzeczywistości 
zaburza percepcję wzrokową i słuchową.  Kierowcy pod  jej wpływem mają 
skłonność do ryzykownej, brawurowej jazdy z ogromną prędkością, a ich uwaga 
jest rozproszona. Dostrzegają nadmiar zbędnych dla prowadzenia pojazdu 
szczegółów i tracą zdolność do spostrzegania najbardziej istotnych, jak  
na przykład znaki drogowe! W takich okolicznościach prowadzenie pojazdu, nawet 
z prędkością zgodną z przepisami, okazuje się dla kierowców zbyt trudne.  
W skrajnych przypadkach amfetamina może doprowadzić do zasłabnięcia  
i zapaści, czyli stanów stwarzających natychmiastową sytuację zagrożenia życia.
Marihuana, haszysz – spowalniają i zniekształcają odbiór bodźców wzrokowych  
i słuchowych, wywołują stany apatii, euforii lub zobojętnienia w efekcie czego 
kierowca pod ich wpływem łatwo i szybko podejmuje niebezpieczne decyzje. 
Szybko doprowadzają do wyczerpania uwagi i koncentracji, powodują senność bez 
świadomości ryzyka zaśnięcia!  W skrajnych okolicznościach wywołują psychozę 
lub mogą doprowadzić do niewydolności krążeniowo-oddechowej.
 Heroina – wywołuje zaburzenia akomodacji wzroku, a przez to zaburzenia 
widzenia, szczególnie w nocy. Spowalnia także reakcje na bodźce słuchowe. 
Ponadto wywołuje stan otępienia i obniża zdolność koncentracji – przy większych 
dawkach niemal do zera. Doprowadza do uczucia błogości lub zobojętnienia  
– także wobec sytuacji na drodze! Kierowca pod jej wpływem nie potrafi właściwie 
ocenić własnej prędkości, a także nie dostrzega większości szczegółów z tego,  
co się dzieje na drodze. Heroina może spowodować zaśnięcie za kierownicą, 
zasłabnięcie z powodu supresji akcji oddechowo-krążeniowej. 
Kokaina – jej działanie na kierowcę jest podobne do amfetaminy, ale kokaina  
w jeszcze większym stopniu zaburza świadomość kierowcy. Percepcja bodźców 
zewnętrznych może być skrajnie chaotyczna,  kierowca traci zdolność do ich 
wybiórczej analizy. W efekcie kierujący pojazdem dostrzega np. kolor włosów  
i minę kierowcy w pojeździe, który właśnie mija, ale po drugiej stronie nie 
dostrzega znaku „Stop"! Kokaina zwiększa także ciśnienie tętnicze, akcję 
oddechową, pracę serca. Słabszy organizm łatwo doprowadza do zasłabnięcia  
i zapaści. Psychicznie daje poczucie wszechmocy, co może skłaniać do brawurowej 
i niebezpiecznej jazdy. Może także wywołać psychozę z bardzo realnie 
przeżywanymi urojonymi scenami, np. kierowcy wydaje się, że wokół niego 
pojawiają się prześladowcy i zaczynają go ścigać.
 LSD – szczególnie niebezpieczne ze względu na stany, jakie wywołuje,  
tj. poczucie obcości własnego ciała, złudzenia, omamy i urojenia. Bardzo silnie 
zaburza wszelką ocenę i analizę sytuacji na drodze na poziomie percepcji, 
przekazu i syntezy informacji. Stwarza jednoznaczne zagrożenie życia na drodze.
 MDMA (ecstasy) – na kierowcę działa podobnie jak amfetamina. Daje poczucie 
sprawności nawet u osób skrajnie już wyczerpanych. Może wywoływać u kierowcy 
złudne wrażenie, że nadal może prowadzić samochód, nawet gdy jest już zbyt 
zmęczony, by robić to w sposób bezpieczny.
Wszystkie narkotyki ograniczają zdolność do bezpiecznego kierowania pojazdem, 
a ich zażywanie
jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do jego prowadzenia.
Za dopuszczenie się tego typu czynności
grożą takie samie konsekwencje prawne, jak w przypadku jazdy 
samochodem pod wpływem alkoholu. 
Wybrane uregulowania prawne w sprawie prowadzenia pojazdów pod wpływem narkotyków
Zarówno przepisy Kodeksu Karnego, jak i Kodeksu Wykroczeń przewidują identyczny 
zakres kar dla sprawców działających pod wpływem narkotyku (środka 
odurzającego/środka działającego podobnie do alkoholu), jak za zachowania sprawców 
działających pod wpływem alkoholu (w stanie nietrzeźwości/w stanie po spożyciu 
alkoholu). I tak:
1)    Zgodnie z art. 178a §1 KK już samo prowadzenie pojazdu mechanicznego 
pod wpływem środka odurzającego stanowi przestępstwo zagrożone karą 
grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 2 lat.
2)    Natomiast zgodnie z art. 177 w związku z art. 178 §1 KK kierowcy, który 
będąc pod wpływem środków odurzających, spowodował wypadek 
drogowy ze skutkiem śmiertelnym - grozi kara pozbawienia wolności do 
12 lat. 
3)    Ponadto zgodnie z art. 42 KK za prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków 
grozi także czasowa utrata prawa jazdy. W przypadku, kiedy kierowca będąc 
pod wpływem narkotyków,  spowodował wypadek, którego następstwem jest 
śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, sąd może orzec zakaz 
prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze. Natomiast za 
ponowne dopuszczenie się wspomnianego czynu grozi bezwzględnie dożywotnia 
utrata prawa jazdy.
 Warto zaznaczyć, że przez środki odurzające, według Kodeksu Karnego, rozumieć 
należy nie tylko środki odurzające określone w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, 
ale także wszelkiego rodzaju substancje pochodzenia naturalnego lub syntetycznego 
oddziałujące negatywnie na ośrodkowy układ nerwowy, powodując stan odurzenia, np. 
substancje psychotropowe lub zamienniki środków odurzających, tzw. 
dopalacze.
Także ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. 
Nr 108, poz. 908 ze zm.) reguluje kwestie prowadzenia pojazdów pod wpływem środków 
odurzających. Zgodnie z jej najważniejszymi zapisami:
1.    Zabronione jest prowadzenie pojazdów mechanicznych w stanie po spożyciu 
środka działającego podobnie do alkoholu – art. 45.
2.    Nie jest możliwe wydanie prawa jazdy osobie, u której stwierdzono aktywną formę 
uzależnienia od środka działającego podobnie do alkoholu - art. 91.
3.    Kierujący pojazdem skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego, w związku 
z faktem, że kierował pojazdem w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środka 
działającego podobnie do alkoholu poddawany jest badaniu lekarskiemu 
przeprowadzanemu w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań 
zdrowotnych, a także badaniu psychologicznemu w celu stwierdzenia istnienia lub 
braku przeciwwskazań psychologicznych do prowadzenia pojazdami - art. 122  
i 124.
4.    Osoby kierujące pojazdem obowiązane są na polecenie Policji  
do poddania się badaniu w celu stwierdzenia w organizmie zawartości 
środka działającego podobnie do alkoholu - art. 129.
5.    Funkcjonariusze policji, straży miejskiej, jak również straży leśnej obowiązani  
są uniemożliwić kierowanie pojazdem osobie, co do której istnieje uzasadnione 
podejrzenie, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu 
alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu art. 129 i 129f.
6.    Funkcjonariusz policji ma obowiązek zatrzymania prawa jazdy za pokwitowaniem 
w razie uzasadnionego podejrzenia, że kierujący znajduje się w stanie 
nietrzeźwości lub w stanie po spożyciu alkoholu albo środka działającego podobnie 
do alkoholu.- art. 135.
Film w formacie nieobsługiwanym przez odtwarzacz. Pobierz plik (format flv - rozmiar 1.14 MB)