- dla senio­rów

To gra o Twoje pieniądze!

"Nie daj wystrychnąć się na wnuczka", to profilaktyczno-społeczna akcja żorskiej Policji, do której zaangażowany został Urząd Miasta Żory oraz Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Fincert.pl, mająca na celu uwrażliwienie społeczeństwa na sposób działania oszustów oraz możliwość utraty oszczędności, nieraz całego życia. Kampania skierowana jest nie tylko do seniorów, ale także młodszych osób, gdyż jak pokazują statystyki, ofiarami różnych metod padają osoby w różnym wieku. Uchroń swoje oszczędności.. rozłącz się!

Pomimo wielu komunikatów o oszustwach na szkodę seniorów popełnianych metodą na córkę, wnuczka, policjanta, bankowca, czy metodą na tzw. „BLIK”, oszustom w dalszym ciągu udaje się zdobyć nasze zaufanie, co prowadzi nie raz do utraty oszczędności całego naszego życia.
Dzisiaj w sali Kina "Na Starówce" zorganizowane zostało spotkanie poświęcone tematyce oszustw, połączone z prezentacją spotu oraz rozdaniem nagród w konkursie na plakat związany z przedmiotową akcją. To właśnie młodzi ludzie wzięli udział w realizacji spotu oraz konkursie na plakat związany z oszustwami.
Świadomość zagrożenia oszustwem może mieć wpływ na obrót sytuacji, w której nasz znajomy lub osoba najbliższa pada ofiarą, o czym przypominał żorski mundurowy oraz zaproszeni do współudziału psycholodzy Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
Policyjne przykłady i interwencje wskazują, iż wielokrotnie nieświadomi zagrożenia ludzie dają się oszukać, tracąc oszczędności całego życia.
Informujemy o tym ku przestrodze, aby wskazać sposób działania sprawców. Oszuści, by chronić siebie, szukają przypadkowych osób, oferując im szybki zarobek. W policyjnym żargonie jest to kurier, który jeśli orientuje się, że pomógł oszustom, zwykle robi to po fakcie. Metoda, jaką w ostatnim czasie posługują się sprawcy, jest nieco rozbudowana. Teraz oszuści dzwonią do swojej "ofiary” dwa razy, wyciągając dane osobowe przy pierwszym kontakcie, a później je wykorzystując.
Niespodziewane telefony osób podających się za policjantów, pracowników poczty, banku, adwokatów czy dawno niewidzianych członków rodziny nie muszą zakończyć się finansową porażką. Wystarczy przestrzegać kilku zasad. Pamiętajmy, że policjant nigdy nie dzwoni z informacją o prowadzonej akcji oraz nigdy nie prosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu. Jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Zgłaszajmy takie sytuacje do służb, konsultujmy z rodziną. Nie udostępniajmy kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych nikomu, zwłaszcza jeśli nie jesteśmy w stanie potwierdzić tożsamości takiej osoby.

Zwracamy się także z apelem do osób młodych!
Rozmawiajmy z rodzicami i dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im, jak zachować się w sytuacji, kiedy zadzwoni do nich obca osoba. Zwróćmy uwagę na zagrożenie również osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.
Pamiętajmy, aby nikomu nie przekazywać pieniędzy, bądź kosztowności. Prawdziwi policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy, dostępu do naszych kont bankowych i nie opowiadają o prowadzonych przez siebie policyjnych działaniach.
Niestety, mimo szeroko zakrojonych działań mundurowych i wielu kampanii społecznych uczulających na tego typu procedery, seniorzy cały czas pozostają na celowniku oszustów.

Zdarzają się przypadki, w których osoby poprzez reklamę umieszczoną w internecie zostały nieświadomie zamieszane w proceder. Oszuści mogą wciągnąć niczego nieświadomych ludzi, którzy poszukują pracy. Na numer telefonu komórkowego takiej osoby dzwoni ktoś, kto oferuje łatwy szybki zarobek. "Zatrudniona" osoba ma pilnie odebrać od seniora paczkę z ważnymi dokumentami i dostarczyć ją pod podany adres w innym mieście. Zapłata za kurs, kilkaset złotych, umieszczona jest w kopercie doklejonej do przesyłki. Nieświadomie pomagając oszustom, osoby takie same popełniają przestępstwo.


Odbierając telefon od bliskich, którzy pilnie potrzebują naszej pomocy finansowej, a także od „policjantów”, czy innych „urzędników”, którzy chcą nas zaangażować w działania mające uchronić nasze oszczędności, kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Przypominamy, że Policja nie prowadzi tego typu spraw i nie angażuje społeczeństwa w sytuacje, w których koniecznym jest przekazanie własnych pieniędzy. Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy w trudnej sytuacji.

Kiedy ktoś dzwoni i próbuje wykorzystać działanie pod presją czasu, stosuj się do poniższych zasad:

  1. rozłącz się
  2. nie wykonuj ślepo poleceń
  3. powiadom najbliższych o zaistniałej sytuacji
  4. zachowaj spokój
  5. skontaktuj się z najbliższą komendą Policji lub instytucją, z której rzekomo otrzymałeś/aś telefon i upewnij się, co do prawdziwości samej sytuacji.

Wielokrotnie oszuści podają się za policjantów, prokuratorów, bądź inne osoby, które mogą zadecydować o losie naszych najbliższych. Przypominamy, że ani Policja, ani inne służby nie kontaktują się telefonicznie, aby zaangażować nasze pieniądze do akcji, ani nie oczekują ich w zamian za anulowanie kary za czyjeś przewinienie.

Nie pozwól zmanipulować się oszustom… nie daj wystrychnąć się "na wnuczka!".

  • Grafika przestawia stop klatkę z filmu, wraz z hasłem przewodnim akcji.
  • Grafika stanowi ulotkę, na której zawarte są informacje jak postępować, gdy dzwoni oszust (te same, które zostały zawarte w artykule).
  • Na zdjęciu widać przedstawiciela Urzędu Miasta Żory oraz policjanta w trakcie inauguracji akcji.
  • Na zdjęciu widać przedstawiciela Urzędu Miasta Żory oraz policjanta w trakcie inauguracji akcji, w tle wyświetlana jest plansza z partnerami akcji i nazwą inicjatywy.
  • Na zdjęciu widać przedstawiciela Urzędu Miasta Żory oraz policjanta. Policjant trzyma w dłoni mikrofon.
  • Na zdjęciu widać operatora kina, w trakcie jak wyświetla film.
  • Na zdjęciu widać przedstawiciela miasta, policjanta oraz młodego współautora nagrania.
  • Na zdjęciu widać plakat, nagrodzone prace oraz zaproszonych honorowych gości.
  • Na zdjęciu widać jak na ekranie wyświetlane jest przemówienie Viceprezesa Związku Banków Polskich dotyczące oszustw.
  • Na zdjęciu widać jak na scenie przemawiają policyjni psycholodzy, a na pierwszym planie widać operatora kamery.
  • Na zdjęciu widać na scenie policyjnych psychologów.
  • Na zdjęciu widać nagrodzone konkursowe prace związane z tematem oszustw.
Ładowanie odtwarzacza...

Nagranie audio Audiodeskrypcja_filmu.m4a

Opis nagrania: Audiodeskrypcja

Pobierz plik Audiodeskrypcja_filmu.m4a (format mp3 - rozmiar 175.85 KB)

Powrót na górę strony