O bezpieczeństwie w sieci i nie tylko...
Przestępcy nadal działający „pod legendą” wciąż oszukują, nie tylko osoby starsze, ale także młode osoby. Pomimo wielu komunikatów o oszustwach popełnianych metodą na inwestycje, córkę, wnuczka, policjanta, bankowca, czy metodą na tzw. „BLIK”, oszustom w dalszym ciągu udaje się zdobyć nasze zaufanie, co prowadzi nie raz do utraty oszczędności całego naszego życia. Jak się uchronić przed tego typu zagrożeniom rozmawiali żorscy policjanci i zaproszeni goście.
Wczoraj o godzinie 17:00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Żorach odbyła się przygotowana przez Komendę Miejską Policji w Żorach debata pt. „Nie daj się wystrychnąć na wnuczka”.
Debata to z pewnością coś więcej niż tylko werbalna wymiana argumentów, która rozwija krytyczne myślenie i zdolność analizowania złożonych tematów z wielu perspektyw. Umożliwia uczestnikom także jasne wyrażanie myśli, obronę swoich poglądów i kwestionowanie przeciwstawnych idei w sposób pełen szacunku.
Na wstępie aspirant Witold Lisiak — policjant Zespołu do spraw Profilaktyki Społecznej i Nieletnich zaprezentował żorską komendę Policji w liczbach, a także cele przygotowanego spotkania. Choć wielu wydaje się, że problem oszustw nas nie dotyczy, to statystyki i liczne zawiadomienia Policji wskazują, że obecnie ofiarami przestępców nie padają tylko osoby starsze. Wielokrotnie są to osoby młode i w średnim wieku kuszone "super atrakcyjną" okazją na portalach sprzedażowych lub też szybkim zyskiem na platformach inwestycyjnym, czy rynku kryptowalut. Niejednokrotnie osoby te tracą oszczędności swojego całego życia.
Wśród prelegentów znalazł się „głos” młodego pokolenia: Natalia Kaczmarczyk i Miriam Nabagło – uczennice klasy o profilu policyjnym z „Herberta”. Zwróciły uwagę na problematykę bezpieczeństwa w mediach społecznościowych oraz oszustw przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Niejednokrotnie nasz przetworzony głos i wizerunek może posłużyć do przestępczego procederu, szczególnie względem osób nam najbliższych. Uważajmy więc na to, co jakie treści publikujemy w mediach i jakiemu gronu je udostępniamy. Zadbajmy także o właściwe zabezpieczenie loginów i haseł autoryzacyjnych.
O standardach praw człowieka w codzienności seniora wypowiedział się zaproszony na debatę podkomisarz Adam Doleżych – Pełnomocnik Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach, a kolejny prelegent Pan Kamil Owczarek – Radca Prawny, a jednocześnie Wiceprzewodniczący Rady Miasta rozwinął zagadnienie w aspekcie problemów prawnych związanych z umowami kredytowymi zawartymi w wyniku przestępczych działań.
O tym, że korzystanie z konta bankowego i bankowości elektronicznej nie musi być trudne, przekonywała Justryna Marszałek-Świtlik – przedstawicielka Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Rybniku. Nawiązała również do prowadzonej przez ZUS kampanii „Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo”, która wskazuje korzyści, jakie daje posiadanie konta w banku oraz to, jak bezpiecznie z niego korzystać, a także co zrobić, aby co miesiąc ZUS przekazywał na nie Twoje świadczenia.
Debatę podsumował Naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Żorach – komisarz Arkadiusz Muras, który zaapelował jeszcze raz o ostrożność w życiu codziennym, a także o tym, jak ważne jest wsparcie najbliższych w sytuacjach kryzysowych.
Korzystając z okazji, przypominamy o policyjnych narzędziach jak aplikacja "Moja Komenda", czy funkcjonowanie Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, które w wielu przypadkach pomogą nam skontaktować się z Policją, lub też zawiadomić o występującym zagrożeniu.
Mundurowi przypomnieli, że w nagłych przypadkach należy korzystać z numerów alarmowych 112.
Pamiętaj!
Odbierając telefon od bliskich, którzy pilnie potrzebują naszej pomocy finansowej, a także od „policjantów”, czy innych „urzędników”, którzy chcą nas zaangażować w działania mające uchronić nasze oszczędności, kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Przypominamy, że Policja nie prowadzi tego typu spraw i nie angażuje społeczeństwa w sytuacje, w których koniecznym jest przekazanie własnych pieniędzy. Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy w trudnej sytuacji.
Kiedy ktoś dzwoni i próbuje wykorzystać działanie pod presją czasu, stosuj się do poniższych zasad:
- rozłącz się
- nie wykonuj ślepo poleceń
- powiadom najbliższych o zaistniałej sytuacji
- zachowaj spokój
- skontaktuj się z najbliższą komendą Policji lub instytucją, z której rzekomo otrzymałeś/aś telefon i upewnij się, co do prawdziwości samej sytuacji.
Wielokrotnie oszuści podają się za policjantów, prokuratorów, bądź inne osoby, które mogą zadecydować o losie naszych najbliższych. Przypominamy, że ani Policja, ani inne służby nie kontaktują się telefonicznie, aby zaangażować nasze pieniądze do akcji, ani nie oczekują ich w zamian za anulowanie kary za czyjeś przewinienie.
Nie pozwól zmanipulować się oszustom…
Film Nie_daj_wystrychna___sie_na_wnuczka.mp4
Opis filmu: Spot profilaktyczny pn. "Nie daj wystrychnąć się na wnuczka"
Pobierz plik Nie_daj_wystrychna___sie_na_wnuczka.mp4 (format mp4 - rozmiar 14.98 MB)
Nagranie audio Audiodeskrypcja.m4a
Opis nagrania: Audiodeskrypcja filmu.