Zasady wydawania notatek z kolizji drogowych
Zgodnie z art. 44 Ustawy Prawo o ruchu drogowym kierujący pojazdem uczestniczącym w zdarzeniu drogowym obowiązany jest podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta została umowa obowiązkowego ubezpiecznia odpwoiedzialności cywilnej na żądanie osoby uczestniczącej w zdarzeniu.
Powyższe dane są wystarczające do zgłoszenia szkody ubezpieczycielowi, z którym umowę OC zawarł sprawca kolizji.
Notatki ze zdarzeń drogowych, sporządzane przez policjantów są wydawane po złożeniu wniosku i wniesieniu opłaty skarbowej w wysokości 17 zł na niżej wskazane konto:
Urząd Miasta w Żorach
Al. Wojska Polskiego 25
44-240 Żory
nr konta 95 1050 1070 1000 0022 1347 7389
W tytule wpłaty należy wpisać numer ID zdarzenia drogowego lub podać inne informacje, które pozwolą na identyfikację konkretnej kolizji np. numer rejestracyjny pojazdu.
Podstawą prawną do pobierania opłaty jest Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225 poz. 1635 z późn. zm.).
Notatki ze zdarzeń nieodpłatnie wydawane są tylko zakładom ubezpieczeniowym oraz podmiotom zwolnionym od wnoszenia opłaty skarbowej na podstawie ustawy.
W przypadku braku policy OC (gdy sprawca jej nie posiadał) osoba uprawniona do odszkodowania zgłasza swoje roszczenie do:
Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
ul. Płocka 9/11
01-231 Warszawa Wola
za pośrednictwem dowolnej firmy ubezpieczeniowej, posiadającej w swej ofercie obowiązkowe ubezpieczenia OC.
Ważność zawartej polisy OC można sprawdzić na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.